line_rask_arb.jpg

Lad din motivation hive drømmejobbet i land

Jobsøgning i dag er en disciplin i sig selv, og det kræver alsidige kompetencer at lande drømmejobbet. Det gælder skriftlige kompetencer, kommunikationskompetencer og forståelse for at skabe og vedligeholde netværk og relationer. Line Rask, HR Specialist hos Pressalit, giver dig 5 skarpe råd til, hvordan du kan gøre dig attraktiv over for en kommende arbejdsgiver.

Hvordan viser jeg min motivation?

Research, research, research! Prioritér at sætte dig ind i virksomheden og den stilling du søger – og redegør i din ansøgning for, hvorfor det er netop denne arbejdsplads og dette job, som du søger. Hvad synes du er spændende? Og hvordan kan du skabe værdi for virksomheden? Din motivation er afgørende.

Kan jeg søge, selv om jeg ikke matcher jobbeskrivelsen 100 %?

Det er vigtigt, at du matcher kulturen og værdierne i virksomheden. Dermed ikke sagt, at du skal være som alle andre hos Pressalit. Vi vægter diversitet højt - en mangfoldig arbejdsplads skaber i vores erfaring bedre resultater. Selvfølgelig skal der også være et fagligt match til stillingen, men du behøver ikke matche 100% på alle områder. Du kan formentlig andet og mere end det, vi leder efter, og det ”ekstra” er i høj grad med til at udvikle os som virksomhed. Og så skal der være plads til, at du kan vokse både fagligt og personligt.

Hvordan skiller jeg mig ud fra mængden?

Det er svært at skrive en ansøgning der skiller sig ud. Ofte er det de små nuancer der tilsammen viser, at du er et godt match til virksomheden. Et godt råd er at være konkret og bruge eksempler. Hvis du for eksempel skriver at du er udadvendt, så beskriv hvordan du er det, og hvilken værdi, det vil have for virksomheden. Vis motivation og kombiner det med en ærlig beskrivelse af dig selv – ja, så er du nået langt.

"Hvis du for eksempel skriver at du er udadvendt, så beskriv hvordan du er det, hvornår du er det og tilføj gerne hvilken værdi det vil have for virksomheden."

Hvordan kan jeg bruge mine relationer?

Gør brug af dine relationer i din research af virksomheden og medarbejdere. Kender du nogen i virksomheden? De kan give dig viden, som du kan bruge, når du henvender dig til virksomheden, samt i dit CV og ansøgningsmateriale.

"Brug tid og energi på dine stærke relationer - dem der kender dig godt. Hjælp dine relationer, lyt og sig tak når de hjælper dig. Det betaler sig altid."

Måske har du en relation som kan hjælpe dig med at skabe kontakt og dialog med virksomheden, eller måske endda en person som kan anbefale dig? Brug tid og energi på dine stærke relationer, dem der kender dig godt. Hjælp dine relationer, lyt og sig tak når de hjælper dig. Det betaler sig altid.

Hvordan kan jeg bruge LinkedIn i min jobsøgning?

Vi anvender LinkedIn som søgeværktøj til at finde specifikke kompetencer og kandidater til en stilling – særligt hvis stillingen er svær at få besat. Derfor er det allervigtigste, at vi kan finde dig. Din profil skal være udfyldt med et professionelt og vellignende profilbillede, et summary og en beskrivelse af hver stilling. Et summary skal give et overblik over dine kompetencer, mens beskrivelsen til hver stilling skal fokusere på konkrete opgaver eller projekter som du har arbejdet med. Målbare resultater og konkrete eksempler på hvordan du skaber værdi, virker godt. Sørg for at få de rigtige søgeord med, inklusiv jobtitler, faglige kompetencer, uddannelse m.m., så vi kan finde dig, når vi leder efter en profil med netop dine kompetencer. Husk også at oprette en variant af din profil på både dansk og engelsk, da vi ofte søger på begge sprog. Det øger synligheden og dermed din chance for at blive fundet.

Copyright © Budskab 2017